Kom våren, kom skratten, kom tårarna om natten

Bloggen är så död (av den simpla anledningen att DET HÄNDER LIKSOM INGENTING värt att skriva om nu för tiden), så här får ni en vegansk tårta jag bakade till min mammas födelsedag imorgon. Typ den första tårtan jag gjort i mitt liv.
 


(Eftersom någon bad om receptet:

Tårtbotten
4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
4 msk rapsolja
1 dl sojagrädde
2 dl sojamjölk

smält margarinet. blanda mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. vispa ner margarin, sojagrädde och sojamjölk. häll i en smord, bröad kakform och grädda i 175 grader 25-30 minuter. 

Chokladmousse
1½ paket alpro sojavispgrädde (går väl lika bra med vilken grädde som helst, men jag minns inte det exakta måttet)
150 g mörk vegansk choklad

ställ grädden kallt några timmar innan användandet. smält chokladen och låt den svalna medan du vispar grädden. häll chokladen i den vispade grädden och vispa tills det är väl blandat. 

Tårtan
dela sockerkakan i tre delar. använd en del av chokladmoussen som fyllning i det första "lagret" och någon sylt i det andra. (jag hade björnbärssylt eftersom det skulle vara björnbär ovanpå, liksom). bred resten av chokladmoussen på & runt tårtan. jag bredde bara på ett tunt lager mest för att täcka över själva tårtan, sen spritsade jag på resten. strimla chokladen, strö den över tårtan och dekorera med valfria bär.)



Samt två spellistor jag hunnit göra sedan jag skrev här sist:
 
Hur står det till med er, förresten? Om ni fortfarande finns kvar alltså.

AVTRYCK
Postat av: moila

gud vad snygg tårta, det är nästan så att man tror att du har gått bakningskurs? har du det?

Svar: åh, tack! haha nej det har jag inte, har väl bara varit väldigt intresserad av att baka i några år och typ lärt mig själv efterhand. c:
whirlwinds.blo.gg

2013-04-20 / 23:56:25
Postat av: Lisa

Recept på tårtan tack:D

Svar: har lagt till receptet i blogginlägget nu!
whirlwinds.blo.gg

2013-04-21 / 02:45:05
Postat av: Hanna

Men ooh så tjusig!

2013-04-28 / 18:24:36
URL: http://sanningsenlig.blogg.se
Postat av: Rebecca

vill äta denna tårta

2013-09-11 / 15:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback